پنج شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٦ -
صفحه اصلی
تماس با ما
sitemap
استفاده از لوازم آرايشي و بهداشتي غير مجاز = زيبايي موقت ، آسيب دائم ............. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک = مقاوم شدن میکروبها + عدم درمان
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
نظر شما نسبت به صفحه معاونت غذا و دارو چيست؟

خوب
متوسط
ضعيف

 

صفحه اصلي > مدیریت آزمایشگاه مواد غذایی > تضمين كيفيت(QA) > معرفي 

 

تضمین کیفیت (Quality assurance، به اختصار QA) : 

        بهترين شيوه تعريف تضمين کيفيت بررسي آن در کنار کنترل کيفيت مي باشد . اغلب اوقات در صنعت ، دو واژه تضمين کيفيت و کنترل کيفيت بعنوان مترادف يکديگر استفاده مي شوند . کلمه کنترل در لغت نامه آمريکايي هري تيج ، بعنوان توانايي تنظيم کردن ، هدايت کردن يا حکم فرما شدن تعريف شده و کلمه تضمين بعنوان عمل اطمينان دادن يا مطمئن شدن تعريف شده است . کلمه کنترل يک نقش فعال را بازي مي کند کنترل بايد عملکردي درست و مثبت باشد . کلمه تضمين نشانگر اطمينان است به زباني ديگر يک رفتار يا گرايش است . در مورد تضمين کيفيت بايد گفت که نقش اطمينان برعملکرد مثبت کنترل کيفيت محصول را بازي مي کند . بنابراين در مجموع مي توان گفت، تضمين كيفيت كل مسير توليد محصول را با ديد كيفي تحت نظر داشته و با توليد و كنترل مستندات هر مرحله ميتواند اين اطمينان را به استفاده كنندگان از محصولات و افراد ناظر بدهد كه محصول توليد شده از كيفيت لازم برخوردار بوده و به سمت بهتر شدن نيز در حال حركت است.

تضمين کيفيت يا اطمينان از کيفيت بنابر تعريف استاندارد Iso 8402 به شرح زير مي باشد :

(( مجموعه اقدامات برنامه ريزي شده و سيستماتيک ضروري براي فراهم آوردن اطمينان کافي از اينکه يک فرآورده يا خدمت خواسته هاي کيفيتي معيني را برآورده مي سازد )).

به عبارت ديگر تضمين کيفيت همراه سازي همه فعاليتها و وظايف يک سازمان است به قسمتي که هيچيک تابع ديگري نبوده و هر يک به شکل سيستماتيک برنامه ريزي ، کنترل و اجرا شود .

براي اطمينان از کيفيت يک محصول قبل از هر چيز بايستي تمامي نيازمنديها براي معرفي کلي آن ارائه شود، به عبارت ديگر نيازمنديهاي مشتري بايستي با جزئيات کامل و وضوح کافي بيان شوند و هيچ شبه اي در مورد آنها وجود نداشته باشد . جمع آوري کليه اطلاعات ، برنامه ريزي تمام فعاليتها و تشريح دقيق دستورالعملها همگي بايستي قبل از شروع هر فعاليتي انجام گيرد . پس از آن بايستي کنترل مناسب براي اين فعاليتها گرفته شوند .

تضمين کيفيت بيش از هر چيز نيازمند يکپارچگي و کنترل کليه عناصري که درون يک مجموعه عمليات قرار دارند ، ميباشد به قسمي که هيچکدام به ديگري وابسته نباشند. اين عناصر جنبه هايي مانند بازاريابي ، طراحي ، تدارکات ، ساخت ، نصب ، مالي ، اداري ،‌فروش ، راه اندازي و حتي از کاراندازي را در بر مي گيرد.

براي اينکه بتوان تمامي عناصر يک مجموعه از عمليات را يکپارچه نمود ، بايستي ابتدا وظيفه يا نقش هر يک از آنها را ، مستقل از ديگري تعريف نمود و سپس يک هدايت کننده آنها را به درستي ارتباط دهد. بهترين هدايت کننده براي کليه موارد فوق جزو وظايف مدير عامل و يا مدير اجرائي يک سازمان است که نبايستي اين اختيار را به شخص ديگري تفويض نمايد.

متأسفانه در بسياري اوقات مسئوليت مستقيم مديريت در مورد تضمين کيفيت فراموش مي شود و با تشکيل بخشهايي چون کنترل کيفيت يا تضمين کيفيت ، اين مسئوليت برعهده آنها گذاشته مي شود، در صورتي که مسئولين کيفيت فعاليتهاي يک سازمان را به هيچ وجه نمي توان برعهده يک دپارتمان يا يک شخص گذاشت ، اين وظيفه اي است که بايستي توسط مديريت برعهده تمامي اعضاي آن سازمان گذاشته شود.

همانطور که براي اطمينان از کيفيت محصول بايستي نيازهاي مشتري شرکت مشخص گردند ،‌درون يک سازمان مشتري هاي داخلي وجود دارند که هر يک از آنها کار خود را از ديگري تحويل ميگيرند يعني هر فرآيند ، فرآيند بعدي را مشتري خود به حساب مي آورد در اين مورد نيز اشخاص بايستي کار خود را مطابق نيازمنديهاي فرآيند يا فعاليت بعدي تکميل کنند.

در سيستم هاي سنتي در ابتدا نياز تعيين مي شود و به سطوح مختلف منتقل مي گردد. سپس سازنده آن قلم را مطابق با نيازمندي مشخص شده مي سازد و در انتهاي تکميل کار نيز يک بازرسي انجام مي گيرد که آيا نيازمنديها رعايت شده اند يا خير . اين روش در حال حاضر نيز کم و بيش حتي در کارخانجات مهم به کار مي رود ، با اين تفاوت که بسياري از اهداف اساسي فعاليتها به شکل شفاهي به سازنده منتقل مي شود . در محيطهاي ساخت ، بازرسين معمولاً براي بخش توليد کار مي کنند و به اين بخش گزارش مي دهند و معمولاً اطلاع ناقص از نيازمنديهايي دارند که توسط دپارتمان طراحي تعيين مي شود . اين مسئله باعث به وجود آمدن عيوبي مي شود که يا در ساخت مشخص گرديده و باعث تحميل هزينه هاي دوباره کاري مي شود و يا در مراحل بعد از بازرسي و حتي در بين کار مشخص شده و باعث از کار افتادگي محصول يا بخشي از آن مي شود .

اين مسائل به دليل عدم وجود سيستم به وجود مي آيد و به همين دليل است که مشتري ها عملکرد تأمين کنندگانشان را بررسي مي کنند . اينگونه مسائل اگر به طور متوالي تکرار شوند باعث از دست رفتن اعتبار توليد کننده مي شوند و قابليت و رقابت آن را در کشور خود و بازارهاي خارجي از بين مي برند .

در دنياي گسترده و پر تقاضاي امروزي ، که براي شرکتها محدوديتهاي هزينه زيادي وجود دارد، بيشتر تأکيد برروي پيشگيري از اين هزينه هاست . اغلب اين سئوال مطرح مي شود که آيا ما اين عمل را درست انجام مي دهيم ( تضمين کيفيت ) در مقابل اينکه بگوئيم آيا ما اين عمل را درست انجام داده ايم؟

گر چه در بسياري اوقات به دليل وجود نيازمنديهاي ايمني و محيطي و احتمال وجود اشتباه انساني نمي توان از بازرسي ها حذر نمود ولي همواره اين تمايل وجود دارد که فعاليتها با پيش بيني هاي مناسب در بار اول درست انجام شوند .

--------------------

اهم وظايف واحد تضمين کيفيت:

 - برآوردن خواسته های مشتریان و کسب رضايت مشتريان

- انجام مميزي هاي داخلي، جمع بندی نتایج ممیزها و داده های مربوطه و مستند سازی آنها

- تدوين کليه  مستندات جاري در آزمايشگاه و نظارت بر کنترل مستندات و سوابق درون و برون سازماني

- تهیه دستورالعمل ها، ضوابط و مقررات كیفی برای كلیه مشخصات فنی

- نظارت بر کاليبراسيون، نگهداري و کنترل هاي مياني تجهيزات

- انجام اقدامات اصلاحی و پیشيگرانه در مورد وجود عدم تطابق، پیگیری تا رفع مغایرت ها و انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز مغایرت های احتمالی مشابه در آینده

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
 بازدید این صفحه : 603
 بازدید امروز : 172
 کل بازدید : 256045
 بازدیدکنندگان آنلاين : 10
 زمان بازدید : 0.7520